Hoe optimaliseren we onze rekrutering als KMO?

13-03-2023

Er zijn verschillende manieren waarop je de rekrutering van nieuwe medewerkers kunt optimaliseren. Hier zijn enkele suggesties:

  1. Stel duidelijke functiebeschrijvingen op: 

    Zorg ervoor dat je duidelijke en nauwkeurige functiebeschrijvingen opstelt, waarin de verantwoordelijkheden, vereisten en kwalificaties van de functie staan beschreven. Dit kan potentiële kandidaten helpen om te begrijpen wat er van hen wordt verwacht en of ze geschikt zijn voor de functie.

    Let er hierbij wel steeds op dat het, op basis van de hieruit volgende vacaturetekst, niet lijkt alsof je op zoek gaat naar het "schaap met 5 poten".


  2. Gebruik verschillende rekruteringskanalen: 

    Probeer verschillende kanalen te gebruiken om uw vacatures te promoten, zoals online jobboards, sociale media, professionele netwerken en brancheverenigingen. Dit kan helpen om een breder publiek te bereiken en meer gekwalificeerde kandidaten aan te trekken.

    Ook externe partners (denk aan interim- en werving & selectiekantoren) kunnen hierin een meerwaarde betekenen. Van belang is om steeds de samenwerkingsvoorwaarden vooraf goed af te stemmen. 


  3. Ontwikkel uw employer brand: 

    Zorg ervoor dat u een sterk werkgeversmerk ontwikkelt, dat uw organisatie presenteert als een aantrekkelijke werkgever. Dit kan helpen om uw organisatie te onderscheiden van andere werkgevers en potentiële kandidaten aan te trekken.


  4. Maak gebruik van technologie indien je op regelmatige basis op zoek gaat naar nieuwe collega's: 

    Maak gebruik van rekruteringssoftware, zoals ATS (Applicant Tracking Systems), om het sollicitatieproces te stroomlijnen en te automatiseren. Dit kan helpen om de tijd die nodig is om kandidaten te screenen en te beoordelen te verminderen en de efficiëntie van uw rekruteringsproces te verbeteren.


  5. Bied een positieve "candidate experience": 

    Zorg ervoor dat u kandidaten op een professionele en respectvolle manier behandelt gedurende het hele rekruteringsproces. Bied regelmatige communicatie en feedback aan kandidaten en zorg ervoor dat het sollicitatieproces duidelijk en transparant is.


  6. Meet en analyseer uw rekruteringsprestaties: 

    Meet uw rekruteringsprestaties, bijvoorbeeld door het bijhouden van de tijd die nodig is om vacatures in te vullen, het aantal gekwalificeerde kandidaten dat wordt aangetrokken en de kwaliteit van de nieuwe medewerkers. Analyseer deze gegevens om eventuele zwakke plekken in uw rekruteringsproces te identificeren en verbeteringen aan te brengen.


Wees de eerste om het nieuwste te lezen!